een verbroken hart

Lezen Psalm 51:16-19

Het gaat vandaag over verbrokenheid. Als we serieus en oprecht bezig gaan met deze stappen, degene die we hebben gehad, maar ook degen die er nog komen, zullen we tot de conclusie komen dat het niet gaat om het volgen van regels, het gaat ook niet om het feit dat we zulke geweldige mensen zijn , ook zal het niet gaan om wat we God zouden kunnen geven. Immers wat zouden we kunnen doen om het goed te maken met God?

Koning David staat bekend als een geweldige koning, maar ook hij was bij lange na niet perfect te noemen. Hij vermoorde zijn buurman om met zijn vrouw te kunnen trouwen. Waar hij voordien al overspel mee had gepleegd. Toch is het dezelfde David die in de voorgeschiedenis van Jezus voorkomt. Het is Jezus die de zoon van David wordt genoemd.

Waarom was God zo loyaal naar David toe? Had David het verdiend door zoveel goede dingen te doen? Welnee. God was zo loyaal aan David als Hij ook naar jou wil zijn.  wanneer we toegeven dat we fouten maken en bidden, is God ons genadig. David bad: Heer geef me wijsheid om het goede te kunnen doen. Ik besef dat ik verkeerd ben geweest en dat ik zondig ben vanaf de geboorte. Heer ik wil het goed maken. vergeef mijn schuld en reinig mijn hart. misschien goed als je de hele psalm er hier nog eens op na leest.

Hij had oprecht spijt van zijn daden. Hij had een verbroken hart. Hij wist dat hij fout zat en erkende dat ook. Hij was al een zondaar op het moment van zijn geboorte. net als wij trouwens. de statenvertaling spreekt van bloedschuld. David begreep dat God groter is dan wat Hij gemaakt heeft. Hij is groter als de schepping.  de Creator is groter dan Zijn creatie. David wist dat God zijn schepping , dat zijn wij, lief heeft .

God wil niet dat we ons proberen te  bewijzen. Hij wil niet dat we laten zien hoe goed we zijn of  hoe goed we ons best doen. Hij wil slechts dat we Hem oprecht liefhebben, dat we ons verleden, de pijn, de verkeerde dingen,  achterlaten en met Hem zullen leven. Dat we verbroken mensen zullen zijn die tot het besef gekomen zijn dat Hij de enige is die ons hart voldoening kan geven.

Hij wil ons reinigen  wanneer wij zullen erkennen dat Jezus Heer is. Ons hart zal witter zijn dan sneeuw. (Ps 51:9)

 

Heer ik wil mijn hart aan U geven. Ik besef dat ikzelf niet in staat ben tot iets wat goed genoeg is voor U. het enige wat ik U kan geven is mijzelf. Mijn hart, mijn leven. Iets groters heb ik niet. Ik wil mij voor U buigen en mijn leven , met al zijn facetten voor U neerleggen. Wilt u het reinigen en witter maken dan sneeuw. amen

Geef een reactie

