De naakte waarheid

Mensen zijn op zoek naar waarheid, herstel, relaties, vrijheid, bezinning, spiritualiteit. Natuurlijk kunnen we het rijtje langer maken,  wellicht zouden we ze ook  kunnen comprimeren tot meer eenvoudiger definities.

Wat beïnvloed ons?

Tegenwoordig zien we dat waar vroeger de kerk een grote invloed had de levens van mensen en hun kijk op hoe dingen in het leven vorm krijgen. tegenwoordig is dat m.i. veel meer versnippert geraakt.

Steeds meer mensen worden of laten zich beïnvloeden door andere zienswijzen, andere manieren van denken zoals bijvoorbeeld  allerlei oosterse filosofieën en religies.  Hierdoor  beïnvloeden ze ook anderen en ook de maatschappij van vandaag.

Tevens zien we ook dat veel mensen de wetenschap hebben omarmt  en aanvaarden hun conclusies standaard als waar. Alles wordt meetbaar gemaakt en  wat niet meetbaar is wordt onderzocht tot hetmeetbaar is. wat niet meetbaar blijkt te zijn wordt vaak betiteld als iets wat of niet bestaat of als iets juist tegenovergestelds iets geestelijks. (Ik denk dat hier een waarschuwing op zijn plaats is. dat iets wat geestelijk is niet per definitie ook van God is.)

Geloven in toeval?

Christenen geloven in feite eigenlijk niet zoveel anders  als ongelovigen. Tenminste hun levenswijze is  in de regel weinig anders. Hoewel  christenen vaak anders belijden met de mond is de praktijk vaak dat ze hun vertrouwen ook veelal op de wetenschap stellen in plaats van op God of ze doen het anders en vergeestelijken woorden van de bijbel tot men eigenlijk niet meer precies weet hoe deze uiteindelijk nog te interpreteren en toepasbaar te maken voor zichzelf en de mensen om hen heen.

Veelal proberen we bepaalde zaken te verklaren we willen altijd antwoorden op onze waaroms. Zelfs als we geen antwoorden hebben. veelal noemen we dat dan toeval.

Toeval lijkt zelfs voor christenen het antwoord te zijn waar we vragen hebben. zo zien we dat God steeds verder terug gedrongen wordt in zowel het christelijk als ook in het westerse maatschappelijk denken.

De waarheid omarmen.

Hoe zien we God? als we werkelijk naar ons zelf kijken wat geloven we nog werkelijk?  Staan wetenschap en bijbel werkelijk haaks op elkaar?  is het de vraag  wie uiteindelijk als grote winnaar uit de bus komt?

Ik geloof  dat zelfs wanneer de waarheid op tafel komt , mensen die niet altijd zullen omarmen.  Mensen zijn op zoek naar waarheid,  zelfs in de kerk zoeken mensen er vaak nog
naar. De waarheid  is subjectief geworden.  ieder pikt er uit  wat er voor hem of haar in zit. is dit nog waarheid?

naaktheid

Toen God de mens schiep waren ze naakt. Adam en eva waren naakt. Hoewel ik geloof  dat hier werkelijke naaktheid bedoeld wordt is het wellicht ook  zo te noemen
dat ze zichzelf niet bedekt hadden. Ze waren  transparant, open , eerlijk … naar God en elkaar.

Er was  een open relatie, vertrouwen in elkaar tot de zondeval. Daarna veranderde alles. ze zagen dat ze naakt waren. Ze werden doorzien door God en ook zagen ze in elkaar zaken die ze nooit eerder waren opgevallen. Dingen die ze liever wilden verbergen voor elkaar.   ze durfden zich plotseling niet meer te laten zien zoals ze werkelijk waren.  Ze verscholen zich.

Verstoppertje spelen

Ze wisten dat God bestond en dat God hen kende, maar ze probeerden toch bepaalde zaken voor zichzelf te houden.  Hoewel ze wisten dat Hij er was. Ontkennen kon ook niet ze hadden immers samen met Hem door de tuin gewandeld.  Toen ze echter hun verstandelijk leven boven het geestelijk leven gingen plaatsen ondervonden de relaties hiervan hinder en hierdoor veranderde de totale verhouding tussen mensen en van de mensen naar God.

Willen we terug naar de waarheid van God, naar herstel, oprechte, open relaties, innerlijke vrijheid, etc… dan zullen we onszelf ahw  moeten ontkleden. Daar waar we kwetsbaar zijn mag gezien worden. niet meer  halve en on- waarheden. Wanneer we elkaar  kunnen aanschouwen in openheid en transparantie zullen relaties open bloeien.

God liet zichzelf
helemaal zien.

Hoezeer wij ons ook bedekt hebben, God liet meer en meer van zichzelf zien. In Jezus  zien we hoe God zich als het ware totaal ontbloot heeft voor ons. Jezus werd als het ware naakt tentoongesteld aan de wereld. zijn grootheid was de zwakheid van het menszijn . wat een dieptepunt leek werd een hoogtepunt. Schande werd een eer.

Wanneer we navolgers willen zijn . waartoe we geroepen zijn, wat betekent dat dan? Ik geloof dat het betekent dat we  naakt voor Hem mogen verschijnen. Dat we onszelf laten zien zoals we werkelijk zijn.  onze zwakheden tentoongesteld, onze dieptepunten, de dingen waar we ons voor schamen. Ik geloof dat wanneer we onszelf werkelijk durven laten zien we in waarheid wandelen.  de naakte waarheid .  kwetsbaar maar echt. herkenbaar , klaar om te ontmoeten.

Waar slaat dit op?

Is dit slecht een droom , een vreemde gedachte, iets wat nergens op slaat? Ik geloof het niet.  ik geloof dat we mogen groeien in wie we zijn. dat we stap voor stap mogen en zullen ontdekken wat het is  om onszelfte ontkleden voor Hem. stap voor stap, ieder dag een stukje misschien. Misschien de ene dag iets meer en de andere dag iets minder, tot we   uiteindelijk allemaal naakt voor Zijn eeuwige troon zullen staan.

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s