de schaamte voorbij.

Lezen Hosea 11:8-11

Ik hoop dat je langzamerhand zult begrijpen hoe moeilijk het is om de controle uit handen te geven. Los te laten wat je jarenlang hebt vast gehouden. Ook al was de uitkomst van je controle vaak pijnlijk en niet altijd even effectief, maar toch het was een manier die je kende. het is gemakkelijk om te doen wat je kent, wat een gewoonte is.  

prioriteiten stellen

Het is goed als we loslaten aan die controle en toegeven dat we dat we totaal verkeerd hebben gezeten op bepaalde gebieden van ons leven. Laten we God zeggen waar we andere zaken en mensen boven God hebben gesteld.

We gaven zoveel meer prioriteit aan onze vrienden, onze hobby’s , onze gewoonten, onze verslavingen dan aan God.

geef toe!

Laten we ook toegeven aan onze vrienden dat we verkeerd zijn geweest, dat we verkeerde dingen hebben gezegd, dat we teveel op ze hebben geleund, te hoge verwachtingen van ze hadden.  

Laten we toegeven aan onszelf dat we ons schamen over de dingen die we hebben gedaan en gezegd. Nu we tot de realiteit zijn doorgedrongen. Laten we de werkelijkheid onder ogen zien, maar laten we niet vergeten dat God ons zo enorm liefheeft.

onbeschrijfelijk…

Het is onbeschrijfelijk wat Hij voor ons heeft gedaan. We hoeven niet meer bang te zijn om ons ware gezicht te laten zien. We begrijpen Gods liefde voor ons wellicht niet, maar toch is Hij er voor jouw en houdt van je.

We hoeven ons niet meer te schamen, maar eerlijk zijn naar anderen, naar God, naar jezelf is belangrijk.  

trouw

Hosea werd door God gebruikt om het rebelse volk Israel te laten zien hoeveel Hij van hen hield. God zei tegen Hosea dat Hij met een prostitué moest trouwen.  Dat deed Hosea. Hij hield van haar en was trouw aan haar.

De vrouw echter viel totaal terug op haar oude manieren en gewoonten. Ze brak Hosea’s hart. Ze bracht schaamte over de familie. Ze viel terug in slavernij, maar God zei tegen Hosea om haar terug te nemen en van haar te houden, ook al hield ze er andere mannen op na. God houdt nog altijd van zijn volk ondanks het overspel.

eeuwige liefde

Wij hebben onze familie en vrienden misschien te schande gemaakt, God ten schande gemaakt , onszelf wellicht, en nu…? Hoe is het mogelijk dat er nog mensen van me houden. Houdt ik nog van mezelf?

 God zegt:  ‘hoe kan ik niet van je houden. Ik kan je niet laten gaan, mijn hart word verscheurt, door barmhartigheid word ik bewogen’.

Mensen laten ons misschien in de steek …, maar God niet, hij houdt van je met een liefde onbeschrijfelijk. Goddelijke liefde, …Hij is immers geen mens, HIJ IS GOD! Er is niets wat ons van Hem kan scheiden kijk maar eens in (Romeinen 8:38-39)

 

Heer, U schaamt zich niet voor Mij. U keurt mijn daden af, maar blijft van me houden. U vraagt me om ze achter te laten en me op Uw weg te richten. Te doen wat U van me vraagt. Niet omdat U me wil pesten, maar omdat U het beste met me voor heeft. U weet ook wat het beste is. Leer me te vertrouwen op U. ik ben zo gauw geneigd op mijn eigen inzichten te vertrouwen , gewoon omdat ik deze gewoonten ken, maar Heer ik weet dat ze me soms op een verkeerd spoor hebben gezet, ik wil Uw weg gaan . open mijn ogen, laat me Jezus zien. De enige weg voor mij. amen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s