oud en nieuw?

Er zijn mensen die tegenwoordig slechts nog het nieuwe testament lezen.  We leven niet langer onder de wet zeggen ze dan en daarmee schrijven ze eigenlijk grotendeels het oude testament af.  Wellicht zullen ze zeggen dat het oude testament wel belangrijk is om een en ander te verklaren, maar eigenlijk is slechts het nieuwe testament  de basis voor hun leven. 

Ik kan daar best begrip voor opbrengen toch is  het lezen van het nieuwe testament zonder begrip van het oude  testament  onmogelijk.  Ook veel christenen leven een leven met God en het oude is niet meer. ze vergeten echter dat hun oude leven voor een groot deel bepaald wie ze zijn.  

alles is in orde

We kunnen net doen alsof alles in ons leven nu totaal in orde is, maar dan zouden we liegen. Ieder mens blijft vechten tegen zijn eigen ik.  hoewel we onze eigen identiteit  gevonden kunnen hebben, kan de oude identiteit zo vastzitten dat we het maar moeilijk los kunnen laten.

In Genesis, het eerste Bijbelboek, lezen we over de eerste mens, Adam. Misschien zie je iets van jezelf terug in hem. dat zou niet gek zijn, immers we zijn namelijk met hem verbonden. Hij is ons voorgeslacht. Hij is ook degene die net als wij met zonde te maken kreeg. De bijbel spreekt ook over de tweede adam, Jezus Christus, Hij kwam om datgene te herstellen wat de mens had verknald.

Adam  1 en 2

Adam leefde op goede voet met God, zowel in lichamelijk opzicht , als ook geestelijk.  Door Adams keus  kwam de dood in deze wereld.  hoewel Adam nog vele jaren leefde na, wat we de zondeval noemen en daarna uiteindelijk stierf , gaat het mi niet over Adams lichamelijke sterven.  De dood die wordt genoemd heeft  vooral te maken met het geestelijk leven van de mens. Geestelijk  is de mens in de zondeval gestorven. 

Jezus werd niet geboren  met de gevolgen van het voorgeslacht. In de zin dat Hij geestelijk dood was. (Een mooi moment om ook eens  na te denken over de maagdelijke geboorte misschien. )Jezus werd door de Heilige Geest zelf verwekt en kon zodoende geestelijk leven. Jezus  werd op brute wijze om het leven gebracht, toch was zijn dood  niet het einde omdat hij geestelijk gezien in relatie met God bleef.  Hij gaf zijn geest in handen van Zijn Vader.  (luc 23:46)

identiteit

Wij nu kunnen dus een andere identiteit aannemen. Veel mensen blijven zelfs nadat ze gekozen hebben voor God toch vooral aandacht besteden aan de  lichamelijke mens.  Niet zo gek trouwens, we zijn immers ook afstammelingen van de eerste Adam en daarmee moeten we dus toegeven dat we in zonde geboren zijn.  wij zijn vanuit onszelf niet goed.

Net als de val van Adam maakte dat we slechts nog lichamelijk konden leven, zo kan onze ziel  wederom in Harmonie met God zijn door opnieuw geboren te worden zegt Jezus.  Zoals Adam een keus maakte om te sterven met alle gevolgen van dien zo koos christus er juist voor om te sterven en daardoor juist leven te geven in al zijn volheid. Eeuwig leven.

gedrag

Wie we zijn wordt niet bepaald  door ons gedrag, maar ons gedrag wordt bepaald door wie we zijn.  God heeft ons speciaal ontworpen.  Hij heeft ons in de moederschoot geweven.  Hij heeft ons gewild. Hij heeft ons gepland al hadden onze ouders  dat misschien niet  gedaan.  Hij heeft een bedoeling met ons leven. het is altijd Gods bedoeling geweest om in relatie met al zijn kinderen te leven.  wij kunnen er voor kiezen om of in de identiteit te leven van de eerste zowel als in de identiteit van de tweede Adam, Jezus christus te leven. 

We zijn geen knechten of slaven van God, niet van allerlei regels en wetten, maar we zijn kinderen van El Elohim.  Wanneer we in zijn identiteit verlangen te leven en van daaruit ook keuzes maken zal de vrucht van de Geest in ons groeien.  We kunnen dan werkelijk een ontmoetingsplek zijn waar de Heilig Geest wil wonen. 

relaties en ontmoetingen

Vanuit onszelf onze menselijke natuur zullen al onze relaties en ontmoetingen , al wat we doen een doodlopende weg zijn. in Christus echter wandelen we op de weg des levens, waar we  God , anderen en onszelf  werkelijk mogen en kunnen ontmoeten

Laten we onze identiteit in christus aannemen en ook vasthouden. Bedenk toch hoe groot de liefde is die de Vader ons heeft geschonken! Wij worden kinderen van God genoemd, en dat zijn we ook. Wanneer we onze vleselijke menselijke  identiteit leren loslaten en  meer en meer de identiteit als kind van god aan nemen dan zal er iets plaatsvinden in ons leven wat zijn weerga niet kent. We zullen immers leven. leven  ten volle . leven nu reeds en tot in Eeuwigheid.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s