hoe zie je er werkelijk uit?

Ik moest even denken aan wat mijn, inmiddels overleden, omaatje altijd zei: het geeft niet als het kleed niet fijn is , als het hart maar rein is.

lekker fris

De meeste mensen die naar de kerk gaan zijn keurig gedoucht, gekleed, haren gekamd en een lekker luchtje op.  We  hebben geleerd dat wanneer we God willen ontmoeten we op de een of andere manier schoon voor zijn aangezicht willen komen.  het is een soort van  dienstbaarheid, eerbetoon, speciaal wanneer we zondags naar de kerk gaan willen  juist op die dag speciaal Hem de er geven. ook in hoe we er uit zien.

Veel kerken hebben hier regels voor. Ongeschreven regels meestal, maar soms ook geschreven regels . ik wil ook niets af doen aan wat ik hierboven geschreven heb. een ieder mag hier wat mij betreft ook zijn eigen invulling aan geven. ik geloof zelfs dat het goed is om bewust bepaalde zaken voor God te doen. niet voor anderen, maar juist specifiek voor God.

mooie kleding

Ik zelf hecht weinig warde aan mooie kleding, maar toch wil zelf ik er op bepaalde momenten fris en verzorgd zijn. 😉 hoewel sommigen waarde hechten aan driedelig kostuum, hecht ik er waarde aan mezelf te kunnen zijn in een nette spijkerbroek. 

Ik schrijf dit omdat ik echter graag duidelijk wil maken dat er  al gauw een bepaalde indruk wordt gelegd tussen hoe we er uit zien en wie we zouden zijn.  iemand die er goed uitziet valt sneller in de smaak over het algemeen.  Iemand die er anders of bijzonder uitziet daar wordt over het algemeen op een bepaalde manier op gereageerd.

anders gekleed

Let op, ik zeg dit niet omdat ik iets wil bewijzen , maar ik omdat ik het bij mezelf opmerk. Wanneer er bijvoorbeeld iemand binnenkomt met een rode hanenkam kan dat niet ongemerkt voorbij gaan.  niets mis mee om het op te merken.  Waar ik echter naar toe wil is dat onze kleding niets te maken heeft met hoe we  ten opzichte van God staan.

Werkelijke aanbidding begint niet met de juiste kleding, maar met de juist hartsgesteldheid. Met wie we zijn als mens op dat moment.  Het is belangrijk om te begrijpen dat  wanneer we God zoeken en willen ontmoeten , niet de aankleding belangrijk is maar hoe we met onze innerlijke zaken omgaan. 

alles op een rijtje?

Misschien is het zo dat we alles geweldig op een rij hebben in het leven, maar toch niet zuiver voor God staan. Ons lichaam en kleding ruikt  wellicht lekker, maar ons hart stinkt omdat ze  niet werkelijk op God gericht is.  andersom zouden we niet zo fijn zijn in onze kleding of in hoe we eruit zien maar is dat wat we geven aan God een werkelijk offer.

Veel mensen polijsten juist hun uiterlijk op om zich beter voor te doen dan ze zijn. veel mensen doen alsof ze alles op een rijtje hebben, maar innerlijk  zijn ze ziek en hebben herstel nodig in hun leven.  we kunnen onze wonden verbergen, maar door er niets aan te doen gaan ze zweren.  Onze wonden blootleggen en laten zien aan anderen, onze kwetsbaarheden maakt ons in eerste instantie misschien onaantrekkelijk, maar wel echt.

Geef een reactie

