de pijn onder ogen zien

lezen Nehemia 8:7-10

Meestal is het moeilijk om onze persoonlijke dingen onder ogen te zien. Ik beschrijf dit als dingen, omdat ik niet precies wil beschrijven wat het allemaal kan zijn.

bij jezelf te rade gaan

Het is gemakkelijk om er categorieën in te maken en misschien dat dat in de loop van het programma wel een bepaalde vorm zal aan nemen, maar op dit moment hoop ik dat je gewoon bij jezelf te rade gaat welke dingen je in de weg zitten om mens te zijn zoals God dat heeft bedoeld en  om Hem te kunnen dienen en de naaste als jezelf.

Het is moeilijk en confronterend om te erkennen dat je  in sommige dingen het gewoon verkeerd hebt gedacht, gezegd of gedaan. Ontkennen is logisch, maar niet verstandig.

gewond?

Je kunt een wond niet herstellen door te doen alsof het er niet is. Sterker nog door te doen alsof het niet bestaat zal de wond groter worden en gaan zweren en stinken. Uiteindelijk zijn de gevolgen rampzalig en de pijn word groter.

De joden (uit gelezen bijbelgedeelte) die terug kwamen uit ballingschap waren zoals jij en ik. ze waren in hun omstandigheden God vergeten. Niet dat ze niet van Hem hadden gehoord, maar ze leefden niet meer echt met hem.

confrontatie

Toen ze echter opnieuw geconfronteerd werden met wie Hij is en hun persoonlijke foute dingen, hun zonden, vielen ze op de knieën voor God. Ze hadden al zoveel gedaan voor God . muren herbouwd en de tempel, maar nu werd het tijd om Hem toe te geven dat ze Hem buiten gesloten hadden. Ze waren totaal overweldigd door verdriet door datgene wat God hen duidelijk had gemaakt.

Misschien ben je bang voor het verdriet en probeer je je te verschuilen achter muurtjes en een stoere houding. Misschien wil je gewoon nog meer dingen gaan doen voor God en anderen, maar God wil in de eerste plaats dat je relatie met Hem goed zit. Dat we onszelf grondig onderzoeken , zodat we daarna feest kunnen vieren omdat we open bloot bij Hem kunnen en durven te komen zoals we zijn.  

verdriet de hand schudden

Laten we niet langer huilen , maar blij zijn dat God ons wil laten zien waar we fout zitten. Welke dingen er in de weg staan voor verder groei op de weg naar bruikbaarheid en herstel.

Als we de pijn onder ogen zullen zien, het verdriet de hand schudden en de hele boel inventariseren, hebben we het nodig dat we weten dat God ons liefheeft. Dat we zijn kinderen zijn.

JIJ BENT ZIJN GELIEFD KIND! Deze vreugde zal je helpen om te groeien wanneer we de zaken op een rijtje zetten en ze bij Hem brengen.

 

 Heer ik Heb U lief en dank U voor de stappen tot nu toe. U hebt al zoveel gedaan in mijn leven en ik wil ook de dingen die verdere groei in de weg staan ook bij U brengen. Heer ik dank u dat ik Uw geliefde ben… ik houdt van U!

Geef een reactie

