bruikbaar worden?

Lezen: Jacobus 4:7-10

misschien heb je al heel lang geleden gekozen om God te volgen. Misschien heb je zelfs je leven er aan toegewijd en je richting in het leven laten bepalen door het geloof, maar er kunnen nog altijd zaken zijn die verdere ontwikkeling op de weg naar bruikbaarheid in de weg staan. Ieder mens heeft in zijn leven een bepaalde ontwikkeling door te maken.

keuzemomenten

Ieder mens heeft ergens in zijn leven een moment van even stilstaan en opnieuw de keus te maken hoe we verder moeten gaan. Ergens kunnen er in ons leven muurtjes zijn ontstaan waar we bepaalde gevoelens achter hebben verstopt, waardoor we op een manier zijn gaan leven zonder echt te laten zien wie we werkelijk zijn.

Misschien zijn er in je leven banden of verslavingen die je hebt gerechtvaardigd door naar anderen te kijken en niet naar Jezus. Ik bedoel het zo: we zijn als mensen gauw geneigd om te kijken naar anderen, ons aan hen te spiegelen, en te zeggen dat we het eigenlijk niet zo fout doen in het leven.

Jezus

Als we echter kijken naar het leven van Jezus, dan kijken we naar een andere schaal. Een ander level, een ander ijkpunt. Het is dus maar net met wie we ons leven vergelijken.

Is het je verlangen om daadwerkelijk Jezus te volgen en op Hem te lijken of willen we slechts beter zijn als bepaalde andere mensen. Jacobus schrijft dat we beter zo dicht mogelijk bij Jezus kunnen leven. Immers dan komt hij ook dichter bij ons.

verandering

Dan pas zal er werkelijk een enorme verandering optreden in ons wezen. Dan zullen niet per definitie onze problemen over zijn, maar we zullen weer gaan lachen, soms door de tranen heen , maar er is vreugde zelfs als we droevig zijn.

Als we geminacht worden door mensen, zal hij ons verheffen. Ons oprichten, Hij zal ons tot steun zijn. Waar mensen falen daar is Hij.

trouw

Hij verlangt er naar dat we trouw zijn naar Hem toe. En je weet zelf dat ook jouw hart daar in wezen het meest naar verlangt. Erkenning van wie je in wezen bent. Bij hem mag je je zelf zijn. En Hij wil je leren om jezelf te zijn. het is niet gemakkelijk, maar het is fijn als je een beslissing durft te nemen.

 

Heer Ik wil me gewoon voor U plaatsen en ontdekken wie U bent. Ik twijfel soms aan Uw grootheid, Uw trouw, maar wil toch U ontmoeten, mij buigen voor U. het klinkt misschien  heel erg egoistisch Heer, maar ik besef dat er niemand anders is die mij kan helpen dan U. Heer ik maak een stap in Uw richting, kom mij tegemoet.

Geef een reactie

