beeld van God.

Lezen: Numeri 23:18-24

Het is niet gek als we onze ervaringen vanuit de kindertijd linken aan ons geloof in God. Veel mensen die een belangrijke rol in het leven spelen van een kind hebben enorme invloed op hoe we dingen zien en beleven in het nu.

projectie

Wanneer we als kind slachtoffer zijn geworden van machtsmisbruik in welke vorm dan ook of we zijn in de steek gelaten, of onze ouders waren op wat voor wijze dan ook incompetent om ons op te voeden, dan  projecteren we deze gevoelens terug naar God.

Eigenlijk is dat niet zo’n gekke gedachte. Namelijk mensen die op de een of andere manier tekort schoten, waren des al niet te min toch verantwoordelijk voor ons op dat moment. Ze waren machtiger en hadden gezag.

God is groter dan jij.

God is het hoogste gezag en nu we ouder zijn erkennen we andere volwassen dan ook niet meer altijd als hoger gezag, maar als we spreken over God de Almachtige, de Vader , dan hebben we het opnieuw over gezag, die groter is als wij.

Wat is het geweldig te zien en te weten dat God zichzelf klein gemaakt heeft in zijn Zoon Jezus en op nederige wijze naar de aarde kwam. Gewoon. Mens. Gelijk aan ons geworden. Natuurlijk is dat ook best gezagwekkend te noemen, maar dan  een andere kant op. Anders dan wat wij  voor ogen hebben als we spreken over gezag, macht en kracht.

onverandelijk

Wij denken dan aan groot, rijk, oorlog, ruzie, opleggen van wil, veranderlijk,  etc… Jezus is juist klein geworden, arm, vredelievend, rust, rein etc…   En …weet je? God veranderd niet. nooit!

Hij is niet als mensen. ik ben ik, maar, Hij is Hij! Hij is God! Liefdevol en machtig, maar niet machtsbelust! Wat Hij belooft zal Hij ook doen. Als Hij zegt te zegenen, zal hij dat niet nalaten ook te doen.

accepteren

Wanneer wij zeggen dat we bereid zijn om onze wil en leven over te geven aan Hem als een offer, dan zal hij dat offer accepteren en je vrij maken van datgene wat je van Hem afhoudt.

Niets en niemand is groter en sterker dan Hij. Jezus overwon de dood voor ons. Zou hij dan ook niet jouw leven op orde kunnen brengen als jij je aan Hem geeft???

 

Heer ik heb het zo nodig mijzelf aan U te geven. Ik kan het niet allemaal zelf. Niet op eigen kracht  Ik wil oprecht nadenken in de komende tijd over het nemen van deze stap. ik geloof in U, maar ben ik bereidt om alles aan u over te geven? Heer laat me in de komende dagen zien wat ik moet doen. Ik vraag om bevestiging van Uw liefde voor mij persoonlijk.  amen

Geef een reactie

