sterk door kwetsbaarheid.

lezen marcus 10:13-16

 
ik vraag me af hoe de herinnering aan je kind-zijn is? dit beeld bepaalt immers voor een groot deel hoe jij in je leven staat.

kindertijd

Misschien heb je je een goede kindertijd hebt gehad,ik hoop het voor je,  maar veel mensen zijn opgegroeid in minder fijne omstandigheden.

natuurlijk  hebben de meeste ouders het wel goed bedoeld, maar misschien liep het gewoon niet zo lekker. anderen hebben geen goede ouders gehad en werden en worden misschien nog altijd, aan hun lot overgelaten, mishandeld, misbruikt of gewoonweg blootgesteld aan het slechte gedrag van de ouders.

positief gedrag

Positief gedrag van de ouders maakt dat je beter in het leven staat. door de positieve benadering krijg je een betere kijk op de wereld en andere mensen. je zult minder gauw angstig zijn of teleurgesteld, boos omdat je ouders je altijd een opvangsnet hebben aangeboden, een plek om te schuilen wanneer anderen je pijn wilden doen.

je kind-zijn is een belangrijke tijd. het is ook vaak zo dat bij het ouder worden, je juist door wat je in je kindertijd hebt meegemaakt, niet goed uit de voeten kunt met bepaalde zaken in het leven en daardoor jezelf oplegt om er nooit meer over te praten, je hebt misschien zelfs een eed gezworen hebt om het nooit meer toe te laten of je zelf  belooft het anders te gaan doen dan je ouders. anders dan anderen of misschien juist het net zo te gaan doen.

opstellen als een kind

Jezus zegt dat we zijn koninkrijk niet binnen kunnen gaan als we ons niet opstellen als een kind. als we niet kwetsbaar durven zijn. misschien moeten we de beloften, de eed, dat wat we gezworen hebben niet meer te zullen doen verbreken om toch kwetsbaar en als een kind bij hem te kunnen komen.

immers wanneer we onszelf geblokkert hebben om ook daadwerkelijk iemand toe te laten in het middelpunt van het leven, dan pas er verandering optreden. dan pas kan God je werkelijk in Zijn armen nemen. Hij zal je altijd zeggen hoeveel Hij om je geeft, maar pas wanneer we het zelf ook toestaan om het te verstaan zullen we zijn liefde ook werkelijk kunnen ervaren.  

zegen

Hij wil je zo graag zeggen hoeveel Hij om je geeft en Zijn hand op je hoofd leggen en zegenen. we hebben het nodig om kwetsbaar te kunnen zijn. ons kind-zijn te accepteren zoals het is.we hebben een ontmoeting nodig met deVader. Hij die er voor ons is en ons helpt en troost waar nodig. we hebben het nodig om geliefd te zijn. misschien goed om gewoon onderstaand simpel gebed te bidden.

Heer help me om de belofte te verbreken om kwetsbaar te zijn. Here God dank U wel dat U mijn Vader bent, dat ik bij U mag horen. dat ik Uw geliefd kind ben. Heer ik geef U mijn kwetsbaarheid, maakt U mij sterk in mijn zwakheid.

amen.

Geef een reactie

