Cynisch… of zoekend onderweg?

Ik heb me een tijdlang afgevraagd  of de woorden in kerk wel werkelijk waar waren.  Hoewel ik opgevoed ben in een christelijk gezin, ik  tot bekering was gekomen en zelfs gedoopt was, overspoelde me de twijfel op een bepaald moment omdat ik het even niet of in ieder geval nog maar weinig van  zag in het leven van veel gelovige mensen.  

ik vroeg me af of er een weg was  die kon leiden tot  het werkelijk kennen van God, zodat we  door dit kennen zouden veranderen tot waardevolle, minder kwetsbare, stabiele liefdevolle mensen. 

De cliches van gelovigen

Na jaren  actieve deelname in de christelijke gemeenschap op allerlei levels, kwam ik  tot de persoonlijke  conclusie dat veel  christenen zich nauwelijks bezighouden  met wie ze zijn in hun relatie  met God. ze zijn bezig met van alles en nog wat. De dingen van alle dag zeg maar, maar hun relatie met God is eigenlijk weinig meer dan zo af en toe misschien een gebedje en  de  dienst op zondagmorgen.

En wat worden er een hoop clichés gebruikt  door de gelovigen.  Ik heb ontdekt  dat ook ik er vele van heb gebruikt en het nog altijd doe.  Waarom  doen we dat vraag ik me af. Wat is het level van mijn eigen relatie met God is de vraag die ik me regelmatig heb gesteld.

We spreken over van alles, over hoe belangrijk intensieve Bijbelstudie wel of niet is, over de vervulling en kracht van de Heilige Geest, over hoe ons gebed in te delen en waarom we al dan niet zouden moeten bidden,  maar al dit is niet werkelijk wezenlijk waar het om draait.  Wel een handig excuus om je achter te verstoppen of anderen op te bekritiseren.

Te cynisch?

Misschien vindt je me te cynisch.  Misschien heb je gelijk, maar tegelijk brengt dit cynisme mij  op het punt van evaluatie. Het zijn die dingen  die mij bezighouden en me raken. zaken waarover ik met God in gesprek ben. zaken waarover ik nadenk.  

God wijst me soms terecht op mijn cynisme. Hij wijst mij er op dat ik dan vooral denk aan mijn eigen situatie, mijn ik gerichtheid.  Tegelijk laat Hij me ook zien dat ik juist naar Hem moet kijken.   Dat is ook waar ik nu juist naar verlang.  Meer en meer  van god te kennen.  Ik verlang er naar  en hoop op ontmoeting met God. en gelukkig ervaar ik die ook in mijn  leven. 

Hij leert me om enerzijds te kijken naar mijzelf als leerpunt  omdat ik degene ben die ik het best kan beoordelen.  Ik  ken alleen mezelf een beetje en een ander veel minder. Ik besef dat wanneer ik  werkelijk met God wil leven dat het me iets kost.  Ik bedoel niet dat ik  Gods genade zou kunnen verdienen, maar  wanneer ik met hem wil leven, zal ik dichtbij hem moeten  blijven.

Afstand houden of dichterbij komen?

 Ik kan natuurlijk Jezus van een afstand volgen, maar wanneer we Hem werkelijk willen leren kennen, Hem aanraken, voelen, ervaren, ontmoeten in ons leven , dan zullen we dichterbij moeten komen.

God zelf kwam in Jezus dichtbij ons.  Hij is niet op een veilige  afstand gebleven,  maar heeft zich  om ons bekommert. Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar ik verlang er naar om dicht bij Hem te leven. dichterbij komen  is niet gemakkelijk. Immers als we dichtbij Hem komen , horen we , leren we meer over hem en onszelf. over hoe ons leven er uit ziet.  dat betekent dat we keuzes moeten maken over die zaken al dan niet toe te passen in ons leven.  wat kan dat voor verwarring zorgen . 

Wellicht komt hier mijn  cynisme een beetje  vandaan.  Immers wat wordt er een hoop  gesproken over blijdschap en vrede in de kerk, maar de moeite die het met zich meebrengt wordt schijnbaar niet gezien als positieve publiciteit.

Duidelijk zijn over de kosten

 Ik geloof echter dat  juist eerlijkheid opening biedt voor oprecht gesprek met anderen.  ieder mens belandt in zaken waarin Hij of zij liever niet wil zitten.   we moeten niet cynische negatieve gelovigen worden, maar  wel  duidelijk zijn over de kosten.  Weten dat we op eigen kracht Jezus niet kunnen volgen.

Het is vaak gemakkelijker om Jezus van een afstand te volgen lijkt het wel, maar  ik weet uit ervaring  dat dit nauwelijks voldoening geeft.  Ik verlang er naar om te groeien , me te ontwikkelen naar zijn hart. Ik wil  mijn leven in Zijn dienst stellen met alles er op en er aan. dat betekent inclusief mijn tekortkomingen.

Blootgeven?

 Geef ik me teveel bloot?  Volgens sommigen wel. Jezus werd echter totaal ontkleed.  Alles heeft hij gegeven. Hij gaf 100%, alles voor mij.  Ik verlang er naar te leren lief te hebben als Hij.  ik wil stoppen anderen te veroordelen of te beoordelen en zoals je ziet heb ik daar best nog het één en ander in te doen.

 Ik ben bereid mijn problemen onder ogen te zien en anderen te helpen zich gewaardeerd en geliefd te weten. Het is mijn gebed om waarachtig trouw te zijn aan de waarheid die God gegeven heeft. Genietend van Zijn liefde voor Mij in alle omstandigheden, zoekend naar wegen  om uit te kunnen delen van die liefde die mij overvloedig is gegeven

 

 

Een gedachte over “Cynisch… of zoekend onderweg?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s