De Heer Jezus trok mij uit de goot!

Als  kind hoorde ik vroeger in de kerk hele mooie  speciale bekeringsverhalen van mensen. Mensen die helemaal uit de goot getrokken werden door de Heer Jezus zelf. Mensen die op het slechte pad waren geweest en die drank en   drug hadden gebruikt en toen tot geloof waren gekomen.  Ik hoorde verhalen van mijn opa hoe mensen God vonden achter de turfhopen hier in de veenkoloniën.

Geweldige verhalen.

Nog altijd spreken dat soort verhalen mij aan. toch geloof ik dat ieder bekeringsverhaal bijzonder is te noemen.  De vraag  die ik me stel is of mensen hun verhaal nog wel werkelijk durven vertellen.  Durven mensen zich nog werkelijk bloot te geven als het gaat om wat ze geloven.  Durven mensen nog wel werkelijk de ervaring die ze hebben gehad te vertellen of was de ervaring met God die ze hadden niet zo veranderend in hun leven?

Ik heb persoonlijk een beetje moeite met  veel getuigenissen,omdat ze veelal blijven steken in “Ik ben gelovig geworden”of   “ik ga naar de kerk”. ik wil niet zeggen dat hiermee er geen daadwerkelijke bekering heeft plaatsgevonden, maar tegelijk vraag ik me af in hoeverre wij werkelijk veranderde mensen zijn als we onze mond niet meer open durven doen. wanneer we niet duren spreken over wat er werkelijk in ons leeft.

wat heeft ons werkelijk het diepst bewogen?

Ik schrijf dit  niet om dat ik er zelf zo goed afkom wat dit punt betreft. Ik merk dat ook ik daar best moeite mee heb op sommige momenten. Ik geloof ook niet dat we de bekeringsverhalen mooier moeten maken dan ze zijn.  tegelijk denk ik dat we onszelf open moeten stellen voor de ander.

hoe zou de ander over God horen als wij onze mond dichthouden? God wil ons daarvoor gebruiken.  Ik wil niet zegen dat je op een podium moet gaan staan om te getuigen, maar we kunnen het doen op vele verschillende manieren. Ieder van ons heeft zo zijn manier.

Wanneer we werkelijk echt vertellen wat ons werkelijk bewogen heeft raakt dat mensen. mensen zijn op zoek naar een stuk herkenning in een verhaal. Iets wat ze zelf hebben meegemaakt of gedaan in hun leven of iets waaraan ze zichzelf kunnen spiegelen.

Te mooi om waar te zijn?

Veel verhalen zijn wat dat betreft haast te mooi  om te geloven. Dat laatste gebeurt als we de waarheid te veel aandikken. Als we er een vroom sausje over gooien  of  het verhaal iets mooier maken dan het in werkelijkheid is. we hoeven geen mooi plaatje te maken van wie God is. Hij deed dat zelf ook niet.

Ik denk dat we vaak te veel kijken naar wat anderen van ons zouden willen horen. Hoe ze tegen ons aan kijken. Wat ze van ons vinden. Als dat het geval is laten we slechts een deel van ons zien en de rest is de buitenkant. Mijn hart warm als ik echte verhalen hoor.  Mijn hart is wat dat betreft niet zoveel anders als de jouwe denk ik. 

Veel mensen hebben altijd het zelfde verhaal als ze een getuigenis geven. best een leuk verhaal misschien , maar na tien keer hebben mensen je verhaal op zich wel gehoord denk ik. een getuigenis is dan ook niet zozeer hoe je  tot bekering bent gekomen , maar wie God juist nu in je leven is. 

Geloven is regen en zonneschijn.

Veel mensen willen dan allerlei goede verhalen over God vertellen. Geloven is echter niet altijd zonneschijn. Er valt ook voor gelovigen wel eens een heftige bui.  We willen graag mooie dingen vertellen, maar het zijn soms juist de heftige zaken die aanspreken. De mooie verhalen kennen veel  mensen wel, maar wat werkelijk over leven gaat dat spreekt aan.

Veel mensen is nooit geleerd om over echte zaken te spreken. Zaken die belangrijk zijn om te delen. Juist daar waar het moeilijk was kunnen we de ander van dienst zijn.  meestal proberen we juist de moeite die we hebben gehad te verbergen. De vragen die we ons hebben afgevraagd. Wie is God nu voor mij? Bestaat Hij wel werkelijk? Waarom overkomt me dit?

Waardevol in kwetsbaarheid

 Vaak als we er midden in zitten vinden we zelf de antwoorden niet, maar wat kunnen we de ander soms tot steun zijn door het delen, er voor de ander te zijn.  juist dan blijken ook  de meest kwetsbare woorden over in kwetsbare tijden het meest waardevol. Kwetsbaarheid  laat zien dat we God nodig hebben in ons leven. moeilijke tijden kunnen ons en anderen leren bewust  worden van wie God is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s