JOY!: Jesus First, Others second, Yourself at least!

Als ik een blog schrijf op deze site ga ik uit van de ontmoeting. Ik probeer onder woorden te brengen en duidelijk te maken hoe belangrijk relaties zijn. allereerst geld dat ik zelf vanuit mijn relatie met God, nieuwe relaties wil aangaan . ontmoetingen met mensen die verder gaan dan slechts de buitenkant. Verder dan oppervlakkig geneuzel.

Ik probeer op deze site het gesprek op zinnig niveau  te voeren. daarmee bedoel ik niet een academisch niveau, maar hartsniveau. Ik geloof immers dat wanneer we werkelijk ontmoetingen willen hebben we moeten beginnen met te laten zien wie we zijn.

onze bestemming

Natuurlijk zijn er blogs tussen al mijn blogs die even afdwalen van de werkelijke thematiek van dit weblog, maar ik probeer altijd weer de link te maken waarin God de ander, jij en ik centraal staan. Ik bedoel dit niet op een egocentrische manier, maar  ik geloof dat wanneer we werkelijk op hartsniveau met elkaar  omgaan, we elkaar ook zullen ontmoeten en anders gaan zien.  Wanneer we zien wat er werkelijk diep van binnen bij de ander leeft zal dat ons hart raken en zullen we groeien in onze bestemming.

Terwijl ik dit schrijf  besef ik me  dat ik hier ook zelf nog een weg te gaan heb.  er zijn nog  genoeg dingetjes waar ik nog mee te dealen heb. moet ik er dus maar niet over schrijven is de vraag die ik me daar mee stel. Ik denk dat dat juist niet aan de orde is.  ik voel me misschien niet altijd iemand die geschikt is om anderen te vertellen over wie God is en wat het betekent om in relaties met Hem te leven en met anderen.

Angst om transparant te zijn

Ik bespeur ook in mijzelf de angst om werkelijk transparant en open te willen zijn op een bepaald level, maar ik merk ook dat ik groei in mijn omgang met anderen ook al  ben ik een tijd lang enorm teleurgesteld geweest in iedere vorm van relatie.  Misschien is dit juist waarom ik hier over wil schrijven en dat ook doe. Het zijn als het ware stappen op weg naar herstel.

Als we stappen zetten, keuzes maken in de relatie met God dan komen we langzamerhand  dichterbij ons doel.  De weg lijkt soms lang, maar ze is korter als men denkt. Maar iedere stap die we maken in gehoorzaam, vanuit de relatie die we hebben met God, brengt ons dichter bij ons doel. 

Het is als het ware ons persoonlijke proces van verandering. Stap voor stap,  leren we hoe we vanuit de relaties met God, met anderen en onszelf moeten omgaan.  Een levenslang proces.   Het klinkt  wellicht wat zwaar als ik dit zo schrijf, maar het is een proces welke vreugde brengt in ons leven. wanneer we God liefhebben en onze naasten en  onszelf niet minder, dan geeft dat innerlijke vreugde.

Niet gemakkelijker

Wordt het gemakkelijker in het leven? nee, ik geloof dat wanneer we werkelijk Gods weg willen gaan zoals ook Jezus dat deed, we juist moeite en tegenslagen zullen ervaren in ons leven, maar tegelijk mogen we toch die vreugde ervaren. Misschien leuk ezelsbruggetje om te onthouden is JOY!: Jesus First, Others second, Yourself at least! 

Wanneer we God liefhebben, de ander liefhebben en onszelf, dan bepaald dat in hoge mate onze levensvreugde, de volheid die we als mens kunnen en willen ervaren in dit leven.  wij ervaren door onze relatie, de ontmoeting met  God en anderen , dat we geliefd zijn en leren hoe we anderen en God lief kunnen hebben.

Natuurlijk zullen er altijd relaties zijn die ons teleurstellen in dit leven, maar het goede nieuws is dat er een hoop is, een doel voor ons leven : Jezus Christus!

 

 

2 gedachtes over “JOY!: Jesus First, Others second, Yourself at least!

  1. ‘At least’ betekent tenminste, ik denk dat je ‘at last’ bedoelt, als laatste. Toch wringt daar ook iets. Het tweede gebod als samenvatting van de wet zegt: je naaste liefhebben als jezelf. Er mag dus een zeker ‘zelfvertrouwen’ zijn, gelijkwaardig aan de leifde voor de ander. Namelijk dat je je geborgen in de liefde van God mag weten. Dat schrijf je ook zelf in dit stuk.
    Aan de andere kant vind ik zelf altijd wel een mooie spreuk: ‘Werk aan je eigen karakter, oordeel niet over dat van een ander. Voorzie in de behoeften van anderen, niet in die van jezelf.’ Een prachtig levensdevies, wat ook op de Bijbel is terug te voeren. Ik weet alleen niet meer van wie de uitspraak is.

    Like

  2. @anton,bedankt voor je reactie. goed doordacht merk ik.
    ik bedoel wel degelijk at least. ze was bedoeld als woordspeling, (zoiets als last but not least)maar krijg meerdere reacties op de bovenstaande kop. misschien had ik het er even bij moeten zetten, maar dacht dat het in de context wel terug te vinden zou zijn en je hebt het inderdaad gevonden.

    we kunnen de ander niet liefhebben als onszelf zonder tenminste (at least) onszelf lief te hebben. de ander liefhebben boven onszelf zou tot gevolg hebben dat we onszelf weg zouden moeten cijferen. dat is niet wat christus ons leerde. Hij leerde ons hoe we zouden kunnen dienen, dienen is echter iets anders als onszelf wegcijferen.

    we zijn wel degelijk belangrijk. als wij onszelf niet de moeite waard zouden vinden zouden we afbreuk doen aan wie God is en daarmee ontkennen dat God ons belangrijk vindt.

    Like

Geef een reactie

