Kop in het zand steken

Ik moet eerlijk zeggen dat ik soms moeite heb met bidden.  Omdat ik weet  dat God werkelijk luistert als ik iets te zeggen heb. omdat ik weet dat als ik iets vraag  ik er naar moet handelen.  … natuurlijk is dat de kop in het zand steken, maar tegelijk is dat wat wij als mensen gauw doen. wanneer we ons voor iets afsluiten , net doen alsof God er niet is, alsof God niet echt iets tot ons te zeggen heeft doen we net of we het niet horen. Wat is het gemakkelijkst om te doen? gewoon God uit de weg gaan.

Weglopen?

Ik wil jullie echter ook zeggen dat we moeten oppassen met deze  struisvogel politiek. Wanneer we immer weglopen voor God  zal ons hart  verharden. (Eigenlijk zou je deze teksten eens ff gauw moeten lezen hebr 3:7 Hebr 3:15, Hebr 4:7) ons hart  verhard wanneer we God niet meer zoeken . als we Hem gaan ontlopen. Ook al weten we eigenlijk best dat dit onmogelijk is. Ik denk aan Jona op dit moment die ook God probeerde te ontlopen.

Wanneer we werkelijk met God willen leven kan het niet zo zijn dat we Zijn wil voor ons leven proberen te ontlopen.  Ergens denken we dan dat we het zelf beter weten zoals ik in een eerder blog al zei.

Om de lieve vrede wil.

Waarom proberen mensen als ik toch om God te ontlopen? Allereerst zoeken we naar allerlei antwoorden die simpeler zijn. of we gaan relaties aan met mensen die we beter zouden kunnen mijden omdat we liever niet alleen zijn. of  we begrijpen dat we ons leven totaal niet meer onder controle hebben, maar zijn bang voor de confrontatie met onze fouten. Of we weten welke richting we zouden moeten gaan, maar  we weten ook dat het bepaalde mensen of groepen tegen de borst stuit en we willen gewoon graag de lieve vrede bewaren.

Er zijn zoveel verschillende gedachten, gevoelens die ons bij God vandaan kunnen leiden om maar niet te hoeven doen wat Hij ons zegt.  We worden verhaard. Hoe meer we onszelf afschermen van God hoe harder worden we  voor anderen, maar vooral voor onszelf. we bouwen hoge muren om ons te beschermen tegen God waarheid. God die ons kent zoals niemand ons kent. En toch denken we vaak dat we zelf de controle kunnen houden.  O, ik kan zo’n controle freak zijn soms.

Ikke niet begrijpen?

Wat nu? Wat doen we er nu mee?  We kunnen drie kanten op zou ik willen zeggen. 1.) we stoppen onze kop diep in het zand en doen net of er niks aan de hand is. vingers in de oren, je kent het wel..blablablalbla..! of 2.)je verdedigd jezelf met hand en tand. Je bedenkt allerlei manieren en trucjes om maar niet met God te hoeven praten. Je afsluit je af voor alles wat met hem te maken heeft  of je doet 3.) je geeft toe dat je het zelf helemaal niet zo goed weet in het leven.

Veel mensen zeggen vaak dat ze  niet zoveel van God begrijpen. Dat ze Gods stem niet goed of nauwelijks kunnen verstaan, maar ik geloof dat we Gods stem gemakkelijk kunnen verstaan, maar dat we veelal God liever niet horen. We willen gewoon niet geconfronteerd worden met onszelf. althans zo vergaat het mij vaak.  Ik weet echter ook dat we tot we gedaan hebben wat God ons vraagt in dezelfde situatie zullen blijven zitten.  we komen niet voorbij de hardheid als we niet het gesprek met God aangaan en onze zonden belijden en gaan doen wat Hij ons zegt.

kijk hier voor site perrynoble waar ik dit item als een struisvogel vandaan heb gepikt.

2 gedachten over “Kop in het zand steken

  1. Erik,
    Grotendeels deel ik je gedachte, voor een ander gedelte stoot het me juist af. Is het echt zo dat als we Gods stem niet horen, we ons eigen hoofd in eht zand steken?

    Van moeder Theresa is bekend dat ze een levendige relatie had met God en Hem dagelijks ervoer… totdat ze in India ging werken. Vanaf dat moment heeft ze (naar eigen zeggen) een stilte uit de hemel ervaren die tot laat in haar leven duurde. Haar werk werd daarmee niet slecht, haar roeping niet zinloos, haar geloof niet minder. De realiteit was wel hard: Het was stil uit de hemel, God zorgde wel voor haar, zoder dat ze dat merkte.

    Ik herken me daar in. Zelf ben ik geen gevoelsmens, mijn relatie met God haal ik voornamelijk uit de Bijbel, mijn eigen gevoel komt daar pas ver na. Dat heeft niets te maken met een gebrek aan geloof of het ontlopen van God, dat heeft alles te maken met hoe ik in het leven sta.

    Ik ben blij met mijn geloof, met mijn Vader, maar om nu te zeggen dat ik omdat ik zijn stem niet vaak hoor, ik mijn hoofd in het zand steek? Nee, dat gaat me een brug te ver.

    Like

  2. @2eHans, dit is ook niet wat ik met de strekking van mijn verhaal wilde zeggen. ergens wil je soms in een beperkt aantal woorden iets weergeven en tegelijk zijn woorden beperkt. ik denk dat je gelijk hebt. ik denk dat je soms momenten van stilte in je leven nodig hebt, maar dat wil niet per definitie zeggen dat God niet tot ons spreekt, maar dat kan betekenen dat we soms inderdaad doof zijn omdat we God telkens blijven ontlopen, maar tegelijk kan het ook een innerlijke stilte zijn als het ruizen van de wind. (denk aan Elia) een rust van waaruit we bevestigd worden in wat we doen. ik wil ook niet zeggen met dit stuk dat God spreekt met een hoogverheven stem uit de hemel rechtstreeks tot ons gericht. ik geloof dat het kan, ik geloof echter dat god velal op hele andere manieren tot ons spreekt. allereerst vanuit zijn woord. door de Heilige Geest. maar ook door de omstandigheden. het een sluit het ander niet uit of in, maar is nooit in tegenspraak. misschien pik je het niet allemaal uit mijn stuk en wellicht mis je ook hier weer iets van de essentie, maar ik hoop dat je uit mijn verhaal oppikt dat God wel degelijk een God is die spreekt. niet op ons commando, maar wanneer Hij dat wil en nodig acht op zijn tijd en wijze. groet Erik

    Like

Geef een reactie

