Hoop of een appeltje voor de dorst?

 Al een paar keer een gezegde als titel gehad de afgelopen keren. Nu ook weer, misschien dat je er iets in herkent wat ik vandaag weer heb geschreven.

Hoop is een schaars goed tegenwoordig lijkt het wel. Misschien is het zo dat ik volgens sommige mensen een van de doemdenkers ben die het op deze wijze ziet, maar ik moest er deze week opnieuw aan denken door een preek van  Ds. Anne de Vries.  Hij vertelde het over Mubarak en over al het geld dat deze man op zijn 80 jarige leeftijd had doorgesluisd naar allerlei banken.  Een som geld  dat genoemd werd liep in de miljarden.  Ik heb geen idee hoeveel Mubarak heeft doorgesluisd, maar dat hij zich heeft verijkt over de rug van de Egyptische bevolking  moge duidelijk zijn.

Een leuke oude dag?

Waarom doet zo’n man zoiets stelde Anne de Vries.  Rond de 80 jaren oud en dan zo enorm veel geld achteruit leggen. Waarvoor? Wat is daar de zin van? Misschien dat je nog begrip zou kunnen opbrengen als het een appeltje voor de dorst zou zijn geweest.  Genoeg om je oude dag leuk mee door te brengen. Maar wat is het hopeloos te noemen om zoveel geld achter te houden, je te verijken zonder dat je er ook maar iets aan hebt gehad.  Een volle rekening en bijna dood. Hopeloos geval lijkt het wel.

Hoe sta ik daar nu in is dan de vraag  die ik me stel. Hoe is mijn leven waar is mijn leven  allemaal op gericht?  Leef ik voor mijn geld? Hier kan ik met zekerheid een nee op zeggen, maar waar het om gaat is dat we ons leven op van alles kunnen  richten,  maar uiteindelijk is het de vraag wat heb je er aan gehad  op het moment dat je sterft. Was je leven hopeloos of heb je een hoopvol leven geleid.  

Heb je hoop of heb je een hele hoop?

Ik heb geen idee wie je bent of wat je zoal doet en welke keuzes dat je hebt gemaakt. dat maakt het soms oppassen geblazen met wat ik schrijf en hoe ik me uitdruk. Maar tegelijk weet ik ook dat veel mensen vastlopen in het leven op een of meerder punten. Soms zijn het kleine issues, soms grotere zaken waar men tegen aan loopt, maar uiteindelijk worden we allemaal geconfronteerd met de dood.

 Eerst met de dood van mensen die ons lief en dierbaar zijn, maar uiteindelijk ook met onze eigen dood.  We komen niet om de moeilijke vraagstukken van het leven heen. We kunnen soms doen alsof het er niet is, maar zoals Rick Warren het noemt, “Denial is a not only a River in Egypt”.

Hoop voor nu en  de toekomst.

Geloven maakt het leven op zich niet per definitie een stuk mooier,  al zijn er die je dat graag willen doen geloven, maar misschien wordt je leven er zelfs een stuk ingewikkelder door, maar het is zeker een hoopvol leven als je weet en beseft dat Jezus niet zomaar is gekomen om ons te vergeven, maar dat Hij ook is opgestaan en heengegaan is naar de God de Vader om voor ons een plekje  voor te bereiden. 

Misschien denk je dat het jouw tijd wel zal duren, maar zelfs 20 miljard op de bank als je 80 bent bied geen enkel perspectief.  Waarschijnlijk zul je die 20 miljard niet halen, maar de meesten van ons halen ook de 80 jaren niet die Mubarak wel werden gegeven.  Jezus bied ons niet alleen een hele hoop, maar vooral  ook hoop om voor te leven.

Laten we onze hoop niet stellen op geld, goederen , aanzien of op dat  wat anderen belangrijk schijnen te vinden, maar slechts op Hem die onze hoop is,  Jezus Christus.

Geef een reactie

