Knuppel in het hoenderhok

kippetjesSoms dan krijg ik berichtjes van mensen op mijn blogs. Via verschillende manieren krijg ik soms feedback op wat ik zo allemaal (be)noem. Soms schrijven ze iets over de herkenbaarheid, terwijl anderen juist zoiets hebben van, och nee, vandaag weinig interessant.

Blootgeven?

Er zijn er die vinden dat ik wel erg veel durf bloot te geven en er zijn er ook die twijfelen aan de oprechtheid en echtheid van wat ik zeg dat ik ben. Natuurlijk zijn mijn blogs niet altijd even goed. als ik ze terug lees zijn er een aantal die mijzelf opnieuw raken en een aantal waar ik dan juist weer over twijfel of ik ze wel of niet zal laten staan. 

Ben inmiddels een paarkeer van weblog gewisseld en niet zomaar. Ik wilde dan weer een iets andere wending geven aan het ‘gesprek’ , zeg maar.  waarom? Omdat ik denk dat het voor mij belangrijk is om niet in de valkuil te lopen om te zwart wit te gaan denken en ergens iemand of iets de zwarte piet te willen toespelen. Ik weet niet of je nog begrijpt wat ik hier bedoel te zeggen, maar misschien laat ik hier ook juist iets zien van mijn persoonlijke angst.

Pas op! glad ijs!

Ergens  zijn mensen gauw geneigd om zich vast te bijten in een bepaalde materie. Zo merk ik dat bijvoorbeeld bij de site Goed Gelovig en ook Staat Geschreven heeft er een handje van om zich vast te bijten in het TRIN gebeuren.  Ik weet dat ook ik me hier op glad ijs bevind door er hier aandacht aan te geven.  Ik bedoel eigenlijk dat we soms datgene  waar we moeite mee hebben te veel aandacht geven.

ik bedoel er niets verkeerds mee, ik ben het heel vaak  zelfs met ze eens, maar ergens bijten we ons vast in zaken die ons schijnbaar zo enorm  bezig houden , maar misschien zouden we soms moeten leren ook los te laten. In eerdere weblogs was ik ook meer gericht op een bepaalde manier van kerk-zijn bijvoorbeeld en hoe mensen in de kerk  richting zouden moeten geven aan hun geloof(sleven).

sceptisch

Ik merkte dat ik op moest passen om niet negatief sceptisch te worden aangaande de kerk en geloven.  Waarom ik dat deed? Ik heb een aantal lastige zaken meegemaakt in het kerk zijn en misschien  zijn mijn uitgangspunten waar.

Ik geloof dat er een groot aantal zaken gebeurd zijn die fout zijn geweest. Ik heb veel verdriet en pijn gehad daaraan, maar er aan vast houden maakt bitter en niet beter. Bovendien door die bitterheid beet ik van me af wat op zich ook niet goed is. ik maakte me zelf ook schuldig aan wat ik anderen verweet.

Bittere wortel of Christusprincipe?

Ik verloor de hoop eigenlijk een beetje uit het oog. Nu ik dit hier zo schrijf merk ik hoe gemakkelijk bepaalde emoties weer boven komen. zelfs nu het al weer enkele  jaren terug is. ik geloof ook dat het goed is om gewoon je zelf te blijven en dat het goed is om er over te schrijven, te spreken, maar niet met een bittere wortel. Niet om de ander een schuld aan te praten of om de ander ff te gaan zeggen hoe het wel zou moeten. ik kan immers niet in mijn eentje  veranderen wat in al die jaren na Christus hemelvaart ook niet vlekkeloos is gegaan.

Er zullen altijd bepaalde zaken binnen geloof en kerken gebeuren waar mensen moeite mee hebben. we zijn allemaal mensen op een hoop en altijd is er iemand, of misschien ben ik het zelf wel, die op een gegeven moment de knuppel in het hoenderhok gooit. 

Juist wanneer we denken iets te moeten veranderen maken mensen de meest verschrikkelijke fouten. Wanneer we echter uitgaan van het Christus principe, namelijk God  liefhebben  boven alles en de naaste als onszelf, zullen we merken dat er werkelijke ontmoeting plaatsvindt van een ander kaliber. Ontmoetingen van hart tot hart.

Een gedachte over “Knuppel in het hoenderhok

  1. Een oprecht blog Erik, heb het met plezier gelezen. Toch vind ik je te zwart-wit en koppel je m.i. het ‘blijven hangen in het verleden’ en het ‘vastbijten’ onterecht aan elkaar. Als je zegt dat GG en SG zich vastbijten in TRIN, dan wil ik je vragen het percentage eens te berekenen hoe vaak TRIN en MvdS voorkomen in verhouding tot andere stukken.

    Als ik mij niet vergis hebben wij 2 á 3 keer iets geschreven over dwaalleraren. Als Erik en ik het ergens met elkaar over eens zijn, dan is het wel op dit onderwerp. Zoals je weet ben ik vorige week voor het eerst naar een bijeenkomst geweest van TRIN en daar komt dan uiteraard een blogje over. Vastbijten? In de Bijbel misschien, maar niet in TRIN.

    Desalniettemin heb je mijn gedachten geprikkeld met dit blog 🙂

    Like

Geef een reactie

