Verstoppertje spelen?

Sprak ik in een eerder blog, in reactie op Leona Aarsen ,nog  over balans, toch vraag ik me  af het werkelijk mogelijk is om zo evenwichtig te zijn als dat sommige mensen er uit zien en ons doen voorkomen  of zelfs beweren te zijn.(crabb van binnenuit) kan een mens de juiste balans vinden in het leven waarin veel zaken met een rotgang op ons af lijken te komen?

Onzeker???

Van mezelf ben ik een wat onzeker type en wellicht is dit dan ook waarom ik een beetje getriggert wordt om over dit onderwerp te schrijven, ik  vraag me soms af of ik misschien de enige persoon ben die soms worstelt met dergelijke vragen, die soms twijfelt aan allerlei zaken, die soms bang is en teleurstellingen ervaart in het leven?

Soms voel ik me klein als ik kijk naar bepaalde mensen die alles zo goed voor elkaar schijnen te hebben in het leven. alles onder controle hebben , evenwichtig zijn en  alles in balans lijken te hebben. toch weet ik dat er ergens onder al dat evenwichtige ook ergens een mens moet schuilen die ook zo zijn onevenwichtige zaakjes heeft.

Wakker worden!

Ik kan het  niet geloven dat er ook maar een iemand is die  zich altijd goed voelt en precies weet wat hij moet doen of zeggen in een situatie. . er moet ergens wel eens de drang zijn om zijn woede los te laten en ff lekker te keer te gaan.  of ben ik inderdaad die zwakkeling waar mensen soms voor aangekeken worden omdat ze laten zien dat ze ondersteboven zijn van bepaalde gebeurtenissen en dat het soms tijd kost om zaakjes op een rijtje te krijgen.

Soms zou ik willen roepen in het oor- van mensen die alles op rijtje hebben, die overal een goed woord voor weten, de juiste uitleg kunnen geven en zelfs lijken te weten wat God zegt over bepaalde gevoelige zaken- en schreeuwen dat ze wakker moeten worden. ik vraag me soms af of ze überhaupt wel leven. zijn ze wel zo stabiel en evenwichtig als ze doen voorkomen?

De juiste woorden en verzen

Volgens mij kan dat alleen maar  wanneer men zich afschermt van zijn ware gevoelens. Wanneer men zichzelf aanleert om niet meer toe te laten om werkelijk te voelen, na te denken over zaken die er werkelijk toe doen in het leven.  als  alles al is  uitgedacht en gecategoriseerd en in vakjes geplakt  samen met de juiste antwoorden  en de eventuele toepasbare Bijbelverzen.

Immers dan hoeft men zich niet meer echt te verplaatsen in het leed van anderen en kan men zich afsluiten voor het eigen gevoel. Kortom als je je afsluit in meer of minder mate voor wat er werkelijk gaande is. muren gebouwd. Deuren gesloten.

Blij zijn je rot te voelen?

Eigenlijk zou ik blij moeten zijn om me zo nu en dan eens rot te kunnen voelen.  ik kan immers voelen wat er werkelijk leeft in mij en ik kan delen met mensen omdat ik kan ervaren en het ook toelaat om gekwetst en teleurgesteld te worden. daardoor kan ik ook werkelijk blij zijn in droevige situaties als ik merk dat het me dichter bij God brengt en ik meer van mezelf  ontdek.

Ik wil een leven waarin ik kan meeleven met anderen kan  ervaren wat het is om werkelijk vrienden te hebben en daar mezelf kan zijn.  die me niet aankijken als ik  soms eens een rare  onevenwichtige uitspraak doe die nergens op slaat.  Bovenal mag ik weten bij God mezelf te  kunnen zijn.  

Verstoppertje spelen?

dit alles op een rijtje gezet maakt dat we uit de hokjes durven en willen denken. Dat we durven dromen en  creatief kunnen en willen zijn, dat we  onze fantasieën een kans kunnen geven al lijkt het allemaal nog zo zweverig en onsamenhangend soms. Zo… niet evenwichtig en in balans misschien.

Ik geloof dat men soms te veel allerlei balans  en evenwichtigheid in het leven zoekt en de spontane realiteit  afschermt en daardoor afgespitst dreigen te worden.  de schijn van wie we denken te willen zijn is soms eigenlijk een harnas om  niet te worden afgewezen, teleurgesteld te worden. een keurslijf omdat je eigenlijk te bang bent om jezelf  te zijn.ben je niet gewoon altijd bang?   bang om  anderen tegen te vallen of bang om God of jezelf tegen te vallen misschien.  Is het eigenlijk niet gewoon verstoppertjes spelen  in jezelf?

Geef een reactie

