Psychologische test: wie ben ik?

Een van de grootste vraagstukken die we ons stellen is waarschijnlijk de vraag wie we zijn. wie ben jij en wie ben ik nu helemaal. Van de week  deed ik (voor de aardigheid) op internet een psychologische test. De uitslag was beter dan ik zelf had kunnen bedenken, maar helaas was de uitslag misleidend.  Ze deed me mooier en beter  uitkomen dan ik in werkelijkheid ben. wie ben ik doet me tevens denken aan het TV spelletjes, Wie ben ik. waarin Ron Brandsteder en Andre van Duin de hoofdrollen speelden.

het spelletje  is misschien een beetje een beeld van hoe mensen zoekende zijn naar wie ze zijn.  En hoewel ik de test met en korreltje zout neem, ben ik er van overtuigd dat er hele aardige en goede testen zijn die qua resultaat best een heel stuk  in de goede richting komen, maar tegelijk  kunnen we aan geen enkele test  deelnemen die ons persoonlijk neerzet zoals we zijn. en dan nog,… als we weten hoe we in elkaar zitten weten we dan wie we zijn?

Wat is het antwoord?

Wat maakt dat we zijn wie ze zijn?  de vraagstelling alleen al maakt  het moeilijk om tot een eenduidig antwoord te komen.  we zijn meer dan de buitenkant die de mensen om ons heen vaak te zien krijgen. we zijn zelfs nog meer dan  wat anderen van ons horen als we spreken.  We zijn meer dan de dingen die we doen. meer dan onze positie of afkomst. Meer dan onze studie en meer dan we zelf ooit zullen begrijpen.

Er zit onbegrijpelijk veel in ons. Sigmund Freud was degene die begon na te denken over het onbewuste. We  zijn ingenieuze wezens die  meer kunnen vasthouden dan we eigenlijk in ons leven voor nuttig achten.  Veel zaken die ons als mens uniek maken  zijn in de loop van jaren opgebouwd en aaneen geregen ervaringen en informatie die we ergens hebben opgeslagen en die zo zijn uitwerking hebben al weten we soms niet waar.

Psychologisch onderzoek

Soms begrijpen weer pas na intensief therapeutisch of psychologisch onderzoek achter waarom bepaalde zaken ons leven beïnvloeden. Maar of dat nu maakt dat we zijn wie we zijn?  die vraag blijft me boeien. Weet ik wie ik ben? ach, … ik weet redelijk waar ik voor sta. Ik ben er redelijk achter  waar het een en ander mis is gegaan in mijn leven.  ik weet dat ik  soms onredelijk reageer en  ik weet enkel van mijn angsten en tekortkomingen. Ik weet ook wie mijn ouders zijn en ken mijn familie. Alles zo bij  elkaar maken me tot wie ik ben zou je zeggen.

Toch geloof ik dat er meer is dan dat.  Wie kent me nu helemaal? Ik denk dat als het er op aan komt we onszelf niet goed kennen.  al denken velen vaak dat ze zichzelf aardig kenen of dat ze jou misschien goed kennen, ze weten niet wie je werkelijk bent. ze kennen niet volkomen wat je denkt en weten  niet wat jij weet. Ze hebben niet jou ervaringen en  verlangens.  ze lijken misschien op je in bepaalde opzichten , maar elders zijn ze toch weer anders. Ieder mens is uniek en  dat maakt dat we  prachtig zijn zoals we zijn.

Wie kent mij exact?

Er is er slechts een die ons werkelijk kent. Een die ons  kent vanaf het allereerste begin. (kijk hier eens naar)  God zelf was het die ons heeft gemakt. Hij heeft de exacte  genen en voor ons uitgezocht. Jouw  vader en moeder. Misschien waren ze niet jou keuze , toch wilde Hij dat je degen zou worden die je geworden bent. Hij kent ieder haar op je hoofd en  kent ieder gedachte en verlangen.   Hij kent je zitten en je staan zegt de Bijbel. Wanneer we dus willen weten wie we werkelijk zijn zullen we bij hem aan het goede adres zijn.

Geef een reactie

