God ontmoeten?

Veel mensen zijn op zoek. Op zoek naar iets wat ze misschien ooit ervaren hebben maar ergens op de weg zijn verloren.  Anderen zoeken naar iets wat ze niet kennen en weten eigenlijk niet eens wat ze precies zoeken.  er zijn er die zoeken naar God, anderen hebben God gevonden maar zijn zichzelf verloren of nooit werkelijk geweest. 

wie zegt Hij dat ik ben?

Is er iets mis met deze mensen. is er iets mis met mijzelf wellicht?  Ben ik gewoon ontevreden met wie ik ben of wil ik meer uit het leven halen dan wat er in zit?  een onrust die voortkomt uit teleurstellingen en tegenslagen op allerlei gebied?

Wat is het dan wat mensen als wij, jij en ik, ergens moeite hebben met dingen van alle dag. zaken die ons gewoonweg overkomen of waarin we terecht zijn gekomen al dan niet  door eigen schuld of door de schuld van een ander?  is het de verwachting die wij hebben misschien die ons  in een spanningsveld brengt tussen wat en wie ik denk dat ik ben en wie ik werkelijk ben.  de vraag brengt me onmiddellijk terug bij God.  Wie zegt hij dat ik ben?

de andere God?

Als we spreken over God komen we op  een level die een bepaald spanningsveld oproept, immers Wie is God? veelal wordt God veelal gekoppeld aan de een of andere levensovertuiging, en dit is een vergissing op zich. God is uit zichzelf, zijn eigen oorsprong, door niemand of iets bewogen. Alles wat veranderd beweegt, kent een begin en komt ooit in stilstand in de tijd, die ook ergens begonnen is en zal stoppen. (Cursief is een redenering van Blogger Pauw, waar ik achter sta.)

God is dus de totaal andere dan ik zelf ben.  ons leven is totaal van hem afgesneden tot dat we Hem gevonden hebben in ons leven.  wanneer ik dus op zoek ga naar mijzelf of naar God komen we tot de conclusie dat dit niet zo gemakkelijk is als velen ons willen doen geloven.

Er is openbaring nodig!

Er zijn veel verschillende opvattingen over wie Hij is en wat Hij doet. Wie moeten we geloven als het aankomt op de waarheid?  Wij die totaal anders zijn dan Hij kennen de waarheid niet. dus wanneer we God willen leren kennen zal Hij zichzelf dus moeten openbaren.   Ik geloof dat Hij dit doet op vele manieren, maar  de openbaring die werkelijk leidt tot inzicht in wie Hij werkelijk is , is een ontmoeting van hart tot hart. 

De ontmoeting van hart tot hart met de vader zien we wanneer we het leven van Jezus zien en hoe Hij zich toonde als mens aan ons.  In Hem mogen we God ontmoeten in eigen persoon. In vlees en bloed, in leven en sterven en weer opgestaan ten leven in een totaal andere werkelijkheid die Ik nooit werkelijk kan begrijpen, maar die me laat zien dat het geestelijke en het fysieke niet zover van elkaar staan als we ons soms  voorstellen.

de waarheid

Als dit werkelijkheid is, wat ik geloof, dan kunnen we in Hem ook geloven dat wat Hij over ons zegt de waarheid is.  Hij kent ons  zoals we zijn, zelfs al voor  dat we überhaupt verwekt werden. Sterker nog dan zien we in dat Hij ons samengesteld heeft met uiterste zorg en specifiek de juiste samenstelling voor ons heeft uitgezocht en dus uniek heeft gemaakt.

wat een prachtige God is dat! We hoeven dus niet bang te zijn voor hem of voor wat ons overkomen zal, maar leven in Zijn aanwezigheid.  Met andere woorden dan hoeven we niet meer te streven om anders te leven, maar mogen we leven vanuit de wetenschap dat Hij er is in ons leven.  wat ons overkomt of wat er gebeurt in ons leven is niet voor niets en heeft een doel.  

Wanneer we God erkennen en Hem in Jezus willen ontmoeten zal onze zoektocht niet afgelopen zijn.  niet alle gaten zullen opgevuld zijn. vragen zullen blijven, moeite evenzo, maar we zullen wanneer we hem vertrouwen, ontdekken dat hij ons niet in de steek laat en er altijd is.

de voldoening van ontmoeten

soms is Hij wellicht aan ons oog ontrokken omdat we andere prioriteiten stelden dan de ontmoeting met hem, maar telkens wanneer we hem zullen zoeken en Hem willen spreken zal hij er zijn is mijn ervaring. Vele  vragen en  zoeken zal altijd blijven, maar ik ben er van overtuigd dat wanneer we God werkelijk zoeken we overal vragen kunnen stellen, boeken kunnen lezen, aan kunnen kloppen bij instellingen, kerken, geloofsgemeenschappen,  ervaringen op doen van allerlei aard, maar dat niets , maar dan ook niets, zo veel voldoening geeft als een ontmoeting van hart tot hart met God zelf . gewoon door onszelf  voor hem te openen en het gesprek aan te gaan. een gesprek die rechtstreeks uit het hart komt. Vragen die eerlijk zijn en woorden die  niet gekozen zijn maar gewoon geformuleerd zoals ze zijn bedoeld.  een ontmoeting met God in onszelf door de heilige Geest. De trooster.

Geef een reactie

