wat zoeken we?

Ik weet niet wat jij precies zoekt, maar misschien komt het toch een beetje overeen met mijn zoeken.  er is een tijd geweest dat ik niet precies wist wat ik zocht.  en nu zou je denken dat ik als gelovige in God heb gevonden wat ik zocht. dat zou een mooi en gemakkelijk antwoord  zijn. een antwoord dat ik zelfs op allerlei theologische manieren zou kunnen onderbouwen, maar ik zou niet echt zijn. ik zou de antwoorden geven  die me zijn geleerd en niet die ik altijd heb ervaren. 

lekker gemakkelijk of… ?

Ik bedoel te zeggen dat het heel gemakkelijk is je te verschuilen achter allerlei door andere mensen uitgedachte woorden.  Woorden die wellicht waar zijn, maar die niet ik ben. ik kom zo vaak mensen tegen die een bepaalde mening zeggen te hebben, maar waarbij ik twijfel over deze zogeheten mening . ik denk dat ze het wel als waarheid aangenomen hebben, maar of ze het ook daadwerkelijk zo beleven is een tweede.

Ik probeer hier duidelijk te zijn over mijn gevoelens. Ik geloof dat mensen , ik zelf ben zo iemand, op zoek zijn naar heel veel dingen . heel veel dingen die  ze misschien ooit eens zullen krijgen, maar die ze misschien ook nooit zullen vinden of ontvangen.  Mijn zoektocht is gegaan langs allerlei wegen.

Ik heb gezocht en dacht te vinden wat ik zocht in erkenning en waardering. Ik dacht  het te vinden in het geloof. Ik dacht het te vinden in vriendschappen. Allerlei zaken die ik belangrijk heb gevonden, maar ook nu nog zijn het dingen die ik belangrijk vindt. Ik hecht er niet boven alles waarde aan , maar ik vindt het fijn gewaardeerd te worden. Ik vind het fijn gezien te worden.

Maar wat ik ontdekt heb is  dat deze zaken me niet gelukkig maken. oké, een tijdje misschien, maar er  is altijd wel weer iemand die  me onderuit kan halen als ik mijn leven bouw op wat een ander van me vindt. Zelfs het geloof kan me wanneer ik niet voldoe aan wat anderen vinden me onderuit halen.

Intiem zijn met God.

Gelukkig is er een plek in mezelf waar ik rust kan vinden. Een plek waar ik God vind. Een plek waar vrienden kunnen komen en me ontmoeten. een plek waar het licht is in al het donkere  om me heen. God is de bron van mijn ontmoetingen. Ik spreek bewust over ontmoetingen.  Soms in alle drukte, stress  van deze tijd , deze wereld, lijkt het wel dat ik me zelf gemakkelijk kwijt zou kunnen raken.  gelukkig heb ik in me dat plekje die persoon met wie ik kan delen. Ik kan er spreken met Hem en vindt er de rust die ik nodig heb. 

Ik kan met God speken ver mijn angsten, mijn boosheid, mijn teleurstelling,  maar ook mijn geluk kan ik met hem delen. Gewoon waar niemand iets van begrijpt. Hij is er en luistert. En prachtige ontmoeting. Een ontmoeting  waar niets moet, waar ik mezelf mag zijn en het mooie is… een ontmoeting war God ook zichzelf is. de ontmoeting is een plek voor mij waar ik door God aangeraakt word, maar waar ik ook God aan kan raken.

loslaten en juist daarin ontvangen.

Misschien vindt je het vreemd als ik het zo zeg, maar juist in dat intieme moment  waarin ik Hem oprecht ontmoet. Waarin ik mezelf open en spreek vanuit mijn diepste kern, daar is Hij er voor mij. Ik merk de laatste tijd dat die ontmoetingen  meer plaatsvinden waar ik  iets  van mezelf prijsgeef. Iets van mezelf loslaat. Iets geef wat ik onmogelijk vanuit mezelf los heb kunnen laten.  Daar waar ik in gesprek met hem er over spreek er in alle oprechtheid en echtheid iets gebeurd .  ik leer mijzelf  stukje bij beetje te zien zoals Hij mij ziet.  Dat gaat dieper dan woorden die we horen of lezen. Het is het aanraken van mijn wezen. God raakt mijn wezen  in mijn ontmoeting met hem.

Een gedachte over “wat zoeken we?

Geef een reactie

